Thursday, December 1, 2011

Lagu Malaysia

Baru2 ni aku ada bukak stesen radio "yang memainkan muzik hit yang terbaik". Ntah apa mimpi aku nak tukar frekuensi radio rumah aku tuh,, selalunyerr aku dengar " muzik retro terbaik" jerr,,
tapi bukan tu yang nak aku ceritakan sebenarnya,,

Lepas tu aku ada dengar la beberapa lagu tempatan yang sedap didengar,, melodi yang indah,, tapi. Bila aku hayati lirik lagu2 tu betul-betul,. ish , payah nak cakap oii,,

kita mula dengan lagu aliff satar , lelaki seperti aku.
kalau x pernah dengar,, dengarkan,





Taknak dengar pun takpe. Forward jerr.
Okayh,, time chorus die , lirik die camnie,

Oh baby baby
Jangan kau marah sebab ku tolak
Ku tahu kamu cantik 
Ku percaya kamu baik 
Ku yakin pasti ada 
Lelaki yang tertarik
...

Okay cukup !! Yang aku musykil nya ialah,, kalau lelaki tu tolak, mengapa dia harus panggil baby?? Perempuan tu lagi la suka,, siap puji pujian belaka terhadap perempuan tue,, hina , caci dan maki la sepatutnyerr.. buat perempuan tu benci,, atau mungkin nak ambil hati je kot,, watever larr,, haha!! Panggil la fomfuan tue Beruk ke hape ke,, Just like this:

Oh beruk beruk 
Jangan kau marah sebab ku tolak
ku tahu kamu hodoh
ku percaya kau bodoh
ku yakin pasti ada 
beruk jantan yang tertarik
...

It should be like that kan?? :D ..Crazy laa.. Haha!
 Lagu ni kalau masuk Muzik-Muzik atau AIM,, kompom menang.. juri semua tonggang terbalik dari kerusi ,, :D

Ambik beruk sekor,,

Oh beruk Jangan kau marah :D

Okay,, next song!!

Berdua Bersatu by Forteen.





Okayp,,
Straight to the chorus yerkk,,




Jika denganmu salah
Ku tak mahu yang benar
Jika denganmu rebah biarlah ku tercalar
Walau dilanda badai
Ku sanggup kerna ku mampu
Kita berdua bersatu
~
Jika denganmu kabur
Ku tak mahu yang jelas
Jika denganmu hanyut
Biarlah aku lemas
Walau dilanda ribut
Ku sanggup kerna ku mampu
Kita berdua bersatu

Okay,, lagu ni menceritakan tentang seorang lelaki,, maybe lelaki sebab yang nyanyi lelaki, tapi  mungkin lagu ni subjektif n tidak terlalu dispesifikasikan kepada siapa yang ditujukan,, lelaki mahupun perempuan .. Cewwahh!! 

Memang  lirik lagu ni terutamanya tang korus tue menunjukkan pengorbanan yang tinggi yerr,, susah nak dapat seseorang yang mampu buat camtu semata-mata kerana nak bersatu,, mean dekat di hati la,,

Tapi masalahnya lirik lagu ni menonjolkan unsur 'hyperbola' yang terlalu hyper.! Kalu nak diterima dek akal memang payah.  

Hyperbola dan bolasepak tiada kena mengena. :D

Aku akan huraikan apa yang akan terjadi jika lirik korus lagu ini dilakukan di dunia sebenar., renung renungkan,.. dan selamat beramal. :)


Jika denganmu salah 
ku tak mahu yang benar            = Bodoh

Jika denganmu rebah
biarlah ku tercalar                     = Luka

Walau dilanda badai
Ku sanggup kerna ku mampu    = Terbang dan mati

Jika denganmu kabur 
Ku tak mahu yang jelas             =   Rabun

Jika denganmu hanyut 
Biarlah aku lemas                      =   Mati (2)

Walau dilanda ribut 
Ku sanggup kerna ku mampu    =   Mati (3)

Okayp,, Summary.:

( Bodoh + Luka + Rabun + Mati 3X ) = Berdua Bersatu

p/s : The one in the bracket must be settled first.


So di atas itu adalah formula untuk memastikan bahawa berdua boleh menjadi bersatu..
Satu dalam percintaan.
Tetapi ada lagi Satu yang penting
Satu apa? 

Satu kali satu ,  satu !

Dua kali satu ,  dua ! 

# ilovemath!

Okayp,, rasanya sudah cukup aku merapu di sini, apaapapun , kita mestilah menyokong Industri Muzik tanah air kita , dan aku sebagai Malaysian boy, aku bangga jadi rakyat Malaysia.. Malaysia Boleh!! :D












No comments:

Post a Comment