Thursday, June 20, 2013

Natural Disaster

"Jerebu"

Perkataan yang tak lekang dari mulut mulut orang Johor , Melaka dan Selangor dan tak lupa juga Singapura setahu aku . Aku yang berada di Parit Raja , Batu Pahat ni , menanggung kesan kebakaran hutan di Sumatera , Indonesia .Tanpa tanda atau amaran , benda alah ni datang dengan pantas , dan kian teruk .

Aku sebagai pelajar sekolah , terpaksa lah mengharungi hari hari di sekolah , menghirup udara merbahaya yang penuh dengan debu dan sisa pembakaran . Seriously at first , terdetik jugak kat hati aku , takkan lah pihak sekolah duduk diam je tak buat tindakan , ye lah , dah macam dekat Cameron dah Parit Raja ni , takkan lah nak duduk pastu rilek macam takde pape berlaku .

At last , GPK HEM announce cuti . Cuti berganti . Kejam . Tapi aku tetap bersyukur lah , tak payah lah aku nak bangun pagi meredah jerebu yang memualkan perut kecil aku ni di sekolah sambil belajar . Aku taknak korbankan kesihatan aku . Aku tau risiko jerebu , matapelajaran Geografi ada mengungkap hal hal jerebu ni , aku ingat dekat bandar bandar besar je ada jerebu , rupanya kampung aku ni , kampung yang dulunya sebuah hutan , di landa jerebu .

Tapi , pihak sekolah tak lah berdiam diri actually , diorang dah pun tegaskan pemakaian mask hidung dan mulut ( well aku tak tau apa istilah untuk mask tuh ) , cuma bebudak je ngengada taknak pakai , bajet hidung dah bagus je kan , sedut je semua debu debu kotor tuh , degil , and the sad part is , i am one of them . Degil tak bertempat sebenarnya .

Bawah ni gambar halaman rumah aku yang penuh dengan pokok pokok hijau yang dah diselubungi debu kotor . Tak nampak sangat lah kot 'kejerebuan'nya , maklumlah kamera handset , 2.0 megapixel je , murah la kot , pakai keypad , sekarang semua nak touch lah katakan , aku je yang ketinggalan . ( pokai actually )




Ketika di umumkan esok cuti , kerana jerebu yang makin teruk , semua meneriak kegembiraan , "Yes!" disusuli dengan "Woohoo , cuti !" , dan ada juga yang merungut kerana cuti ganti , namun aku terfikir , diorang tak risau ke yang jerebu nih Natural Disaster yang boleh membunuh ? Tak risau ke ? Atau pura pura tidak ambil tahu ? That's the question .


1 comment:

  1. hahaha! cuti tu kalau tak payah ganti boleh kan. haha

    ReplyDelete