Thursday, June 20, 2013

Martabatkan Bahasa

Mungkin agak janggal untuk aku menulis post di blog nih dengan Bahasa Melayu Tinggi dengan tatabahasa yang cemerlang . Tapi insiatif aku ni , dapat lah menambah baik kemahiran berbahasa melayu aku yang tak berapa nak baik ni , seperti yang selalu diperkatakan oleh Abah .

Aku tak lah terlalu obses untuk menulis sampai "tak" jadi "tidak" , "ni" jadi "ini" dan 'sinkop' yang lain yang aku tak ingat ( dan malas nak taip ) . Dan aku tak lah menggunakan bahasa melayu penuh dari muqadimah hingga ke habis post . Aku praktikkan Manglish , tetapi yang light light je lah . Kalau berat sangat , teruk jadinya nanti . 

Aku pun ingin juga meng-improve bahasa inggeris aku yang masih amateur ni . Bahasa inggeris pun nak kena perkukuhkan , kalau boleh sebenarnya , aku nak belajar bahasa cina , india dan bahasa bangsa bangsa yang lain yang duduk di negara multi-racial ni . Cuma , malas .

Sekurang-kurangnya dengan teori aku ni , aku tak sia siakan masa aku di blog ni , menaip tidak mengikut tatabahasa dan ejaan yang betul . Sounds funny , right ? Tapi ini lah cara yang aku ada untuk aku mengalihkan persepsi aku terhadap internet kepada sesuatu yang lebih berilmiah . Memandangkan ketagihan aku terhadap internet sukar di bendung , aku guna lah ketagihan tu untuk sesuatu yang lebih berfaedah . 

Penyampaian yang mudah di baca juga menjadi inisiatif aku ketika ni , walaupun pembaca blog aku ni , dua tiga kerat je , tapi kalau mudah di baca , blog aku mungkin di label 'loveable interface' . Yang bagi aku sukar nak dapat , serius . 

Dan yang pasti , aku tak akan , tak akan , tak akan , gunakan bahasa yang dirosakkan yang well-known as Bahasa Rempit atau yang sewaktu dengannya , seriously i really want to know the person who came up with this terrible idea , only if killing isn't a sin , i would have do that , muehehehehe , just kidding :p

Jika teori aku ni tak berkesan , aku redha . Yang penting , Hafiz dah berusaha , ya Abah .
 

No comments:

Post a Comment