Thursday, June 20, 2013

How to be a novelist ?

Memandangkan dah dua orang request aku suruh buat novel , terdetik lah jugak hati aku nak ambil tahu bidang kreatif ni . Not a bad idea actually , isn't it ? Menulis panjang lebar , di baca orang kebanyakan , di hayati , di gemari , di kenali , wow jauhnya aku berangan .

Maka aku gunakan lah enjin carian yang aku bergantung harap , si Google sorang tu , aku cari lah , apa yang kena mengena dengan bidang pernovelan , ideologi , pemikiran , cara kerja , kehidupan , kerja keras seorang novelis professional .

Mula mula kena ada nama yang menarik sebagai nama komersial . Kalau rasa nama sendiri tu tak cukup menarik perhatian , boleh reka sendiri , for me , if I was working in this novelling career , i will remain my name . Hoho berangan . Tapi seriously nama sendiri dah cukup unik .

Then , kena buat draf , watak baik dan jahat , watak antagonis dan protagonis , dan macam macam lagi lah yang sejujurnya membuatkan aku pening . Belum tatabahasa , susunan ayat dan some other things yang buat aku bertambah pening .

Tapi kalau seseorang betul betul kerja keras nak martabatkan dunia pernovelan ni , dia wujudkan satu yang lain daripada yang lain , confirm dia dapat highlight among the others. Memang kalau dah dikenali dan karya novel tu sendiri menarik , memang untung lumayan lah .

Macam ada seorang novelis yang popular tahun 90 an , Ahadiat Akashah , yang di agung agung kan makcik aku seorang tuh , novel beliau best best belaka , katanya . Dah lah dikenali , novel nya popular , siap di adaptasi kan novel nya jadi sebuah filem , Lagenda Budak Setan . How I wish i could be like him .

Lastly , kalau dah rasa ready nak berkecimpung secara rasmi , boleh hantar manuskrip novel ke penerbit buku like Buku Prima , Alaf 21 and some others .

So the question is , adakah aku yang malas ni nak buat novel ? Err that's hard .



No comments:

Post a Comment