Thursday, April 12, 2012

KONY2012

Dah lama sebenanye aku nak buat entry pasal ni.


Kony2012 ? What is this ? Actually , this is a video on Youtube uploaded by 'invisiblechildreninc' . Dan ia bukan sekadar video yang hanya video . Ia inspirasi . Ia eksperimen . Dan aku mengakui aku terkesan dengan video ni. 




Hell yeah , it's 30 minutes long. Maybe agak lama bagi sesetengah video on youtube. Full english tapi ada caption . 


Seperti yang aku katakan tadi , ia bukan hanya sekadar video , ia agenda antarabangsa yang tak ramai tahu. Maybe it's hard untuk kita menerima such thing like this yang bagi sesetengah orang just pandang sebelah mata dan tak ambil kisah langsung. Mereka hanya memikirkan hal sendiri tanpa melihat sekeliling sedangkan mereka berada di tempat yang sama. Planet Earth. 


Kekejaman yang berlaku sekarang actually sukar nak di bendung. Maybe all of us kisah , tapi hanya kisah , but do not take action of that. We just like " Kesiannya " atau " Apa yang aku mampu buat , mereka jauh ". Majoriti akan berkata sedemikian. Tapi dari sudut pandang aku , betapa kecil sekalipun benda yang kita buat , ia akan memberi kesan . Bukan hanya pada kita , entire world .


As we all know lah , kekejaman bukan hanya berlaku jauh dari diri kita. Sekililing kita sekarang ni penuh dengan kekejaman , . Kita ambil skop yang lebih kecil like kes culik dekat Malaysia ni. Saban hari kita dikejutkan dengan kes-2 sebegini rupa. Semakin menjadi-jadi. So, what we have to do ? Menunggu orang lain untuk menyelesaikan masalah ini. Apa akan jadi kalau every single person dekat Malaysia ni mengharapkan orang lain to solve this problem . It will be an endless problem. 


Back to the video , aku nak terangkan serba sedikit lah pasal Kony. Joseph Kony adalah seorang yang jahat yang berada di benua Afrika dekat Sudan , Uganda dan sekitarnya under LRA. Untuk pengetahuan semua , dia menculik budak-2 untuk jadikan tentera mereka. Mereka bagi pistol kat bebudak lelaki and force them to kill their parents. Menjadikan bebudak perempuan 'Sex slaves' untuk tentera mereka. Secara tidak langsung, kuasa Joseph Kony semakin besar kerana perbuatan itu sendiri. 


Yang aku kagumnya ialah tentang organization yang ditubuhkan setelah pemerhatian dan azam since 2003 lagi. Invisiblechildren yang upload video ni lah yang bertanggungjawab atas agenda ini dan semakin luas pengaruhnya terhadap penduduk dunia. Yeah , betapa prihatinnya penduduk dunia. Organization ni lihat dengan mata diorang sendiri dan do something untuk menentang kejahatan. Dengan azam mereka dahulu. Kita dapat rasa sekarang . Maybe aku dan semua yang dah tengok video Kony2012 ni.


Highly recommended to watch this video. It may give you an impact. Maybe setengah jam yang akan memberi kesan yang besar dalam kehidupan. Depends on you lahh..


Sudah cukup rasanya aku menaip panjang berjela . Assalamualaikum. :D


No comments:

Post a Comment